2013. január 13., vasárnap

Thai zöldséges hal és tenger gyümölcsei

Hozzávalók:

  • tengeri halfilé
  • királyrák
  • polip
  • kagyló
  • fejes káposzta
  • sárgarépa
  • hagyma
  • gomba
  • piros, sárga színű paprika
  • brokkoli
  • cukkini
  • bébi kukorica
  • fafül gomba
  • gyömbér
  • fokhagyma
  • chili paprika
  • szójaszósz
  • kínai ötfűszer
  • lime lé
  • citromlé
  • amerikai mogyoró


Elkészítés:

Minden hozzávalót külön-külön wokban, kevés olajon 2 perc alatt megpirítva készítjük.
A fűszerezés azonos, pici só, szójaszósz, friss reszelt gyömbér, zúzott fokhagyma, kínai ötfűszer.
Nem kell sok fűszer, mert mivel minden hozzávalót fűszerezünk, nehogy túlízesítsük.
Bármilyen halból, tengergyümölcséből, illetve zöldségből készíthetjük, ki is hagyhatunk a fenti hozzávalókból, ha nem szeretjük.

A hal: én cápaharcsa filéből készítettem - tudom, tudom, hogy sokan szidják, de mi szeretjük.



A megmosott, letörölgetett halat csíkokra vágjuk.
Megsózzuk, borsozzuk és az ötfűszerrel gyengén megszórjuk.



1 ek. forró olajon a wokban 2-3 perc alatt megsütjük.
Ha megfordítottuk akkor szójaszósszal, gyömbérrel, fokhagymával ízesítjük.


Aprított mogyoróval megszórva kínáltam.





  Ugyanígy készítjük el a rákot is.






Erre egy pici chilit vágtam

és kevés lime levet is tettem.

Csak 2 percig süssük, kevergessük, ha már rózsaszínű, akkor kész, mert, ha továbbsütjük, akkor összemegy, rágós és gumi állagú lesz.






A polipokat megmossuk, leszűrjük.

Forró olajba tesszük és fenti módon fűszerezzük.
2 percig sütjük.




Hozzáadjuk a leöblített kagylókat is.
1 percig sütjük.




Készen is van.

Lime lével picit meglocsoljuk.









Most készítsük el a zöldségeket.

Lehet egyszerre is, de én jobban szeretem külön-külön, mert úgy könnyebben pirul meg az étel, és nem mindegyik zöldségnek azonos a sütési ideje.



A lényeg, hogy 2 perc körül legyen, maradjon roppanós.



Mindegyiket fűszerezzük be.


A szép színes kápia paprikát is süssük meg.

Vágjunk bele chili paprikát is.

A cukkinit is csak 2 percig süssük.
Fűszerezzük, mint a többit de egy picit sózzuk és
citromlével locsoljuk meg.


Készítsük el a hagymát is.
A hagymát hosszában vágtam fel.
Került bele lila hagyma is.
Nagyon jó póréból és újhagymából is.

Végül az előzőleg pár órára beáztatott szárított fafül gombát is szűrjük le, vágjuk  darabokra és süssük meg.

Ehhez hozzátehetjük a bébi kukoricát is, ami már amúgy is meg van főzve.
Picit fűszerezzük és készen van.

Keverjük össze a zöldségeket.

Csak leírva tűnik hosszúnak ez az elkészítés.
Igazából megy gyorsan, a wokot nem kell közben elmosni, kiöntjük belőle az adott kész zöldséget, letöröljük az edény oldalát, hogy ne maradjon zsíros, nehogy lángra kapjon.
És egy újabb kanálka olajon máris süthetjük a következő zöldséget.
Az a fontos, hogy - mint minden távol keleti ételnél - a hozzávalókat előre mind szeleteljük fel, mert így  gyorsan haladhatunk.



Lehet még kínai kelből, szójacsírából, héjas cukorborsóból (hóborsó), bambuszrügyből stb. is készíteni.
Ha van friss koriander, szórjuk meg vele az ételt.

Persze nem pirított nudlival készítik eredetileg, hanem százféle, isteni finom kínai  tésztával, de én most  így próbáltam ki. Jó lett!